Posted on

Vandra dig till en bättre löpform

Löpning är en fantastisk träningsform som förbättrar lungkapaciteten, ökar förbränningen i kroppen och fyller dig med energi. Att springa ger dig ett bättre humör som gör att du klarar av alla utmaningar i vardagen. Men för att löpträningen ska ha alla dessa positiva effekter på dig och din kropp är det viktigt att både återhämta dig och komplettera din löpträning med annat för att undvika skador. Promenader och vandring är två saker som kompletterar löpningen på olika sätt. När du ska promenera och vandra i naturen är kläderna viktiga, köp bra fritidsbyxor och en fritidsjacka för att få en bra upplevelse.

Kläderna är avgörande i fjällmiljö

När du är ute i naturen är kläderna viktiga och tro det eller ej, men valet av fritidsbyxor spelar en stor roll, speciellt om du ska vandra. Att ha bra och kvalitativa fritidsbyxor, tröja och jacka är grunden för att vandringen och promenaden ska bli angenäm. Fjället är dessutom nyckfullt så om du vandrar mycket i den miljön spelar kläderna en enormt stor roll. När du vandrar är det bra att klä dig lager på lager.

Promenader är aktiv vila

Promenader och vandring i naturen är ett sätt att både få återhämtning från löpningen men även träna kroppen på ett annat sätt. Promenader och vandring skiljer sig åt. Vandring sker i terräng och är mer krävande än vad promenader är. En promenad kan du ta var som helst. Vandring behöver även en helt annat typ av utrustning. Promenader kan du se som aktiv återhämtning från träningen. Det är behövligt att vila från träningen men det betyder inte att du måste vara stilla. Aktiv vila fungerar lika bra som att ligga i soffan. Vandring däremot ger flera saker. Den ger mental återhämtning samtidigt som vandringen bygger upp kroppen på ett bra sätt.

Vandring förbättrar måendet

Vandring höjer ditt humör precis som löpningen. När du är ute i naturen och rör på dig producerar kroppen endorfiner, vilket gör att du känner dig gladare. Även om vandring är en form av träning kommer du inte bli utmattad på samma sätt som med löpningen. Vandringen kommer gradvis att öka dina energinivåer och med tiden bygga din kropp starkare.

Kroppen blir starkare av vandring

Något annat vandring bidrar med är att bygga upp din bentäthet, vilket är en fördel när du springer mycket. När du vandrar regelbundet byggs benvävnaden upp av belastningen. När du vandrar i terräng kommer du även att förbättra din balans, vilket också har sina fördelar för löpningen. Vandring sker i naturen och den har positiva effekter på det mentala. Att bara vistas i naturen har effekt. Du behöver vila huvudet lika mycket som kroppen. Så du kan se vandring som att den både bygger kroppen samtidigt som du får återhämtning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.